Bilder - Andre
(sovjet-)russiske merker
(Photos - other (Soviet-)Russian makes)
Noen av bildene er hentet fra / Some of the photos are found at  www.cartinki.ru

Tegningene er laget av A. Zakharov, og er hentet fra magasinet Avtoexport Round-Up
Drawings are by A. Zakharov, and found in the Avtoexport Round-Up magazine

 
Personbiler (Passenger vehicles)

 

1896 Jakovlev & Freze
Første russisk-bygde motorvogn. 860 ccm, 2 hk. 2-seter. Toppfart 20 km/t.
 

1896 Yakovlev & Freze
First Russian-built motor vehicle. 860 ccm, 2 HP. 2-seater. Top speed 20 km/h.

 

1911 Russo-Balt Type C-24-55
Bilmerket Russo-Balt eksisterte fra 1909 - 1923. (Også skrevet Russobalt eller Russo-Baltique.) Mellom 1909 og 1915 produsert ved jernbanevogn-fabrikken RBVZ i Riga, Latvia. Etter revolusjonen i 1917 ble bilene produsert i Petrograd og i 1922 ble produksjonen flyttet til BTAZ i Moskva. Russo-Balt var i stor grad kopier av det tyske bilmerket Rex-Simplex og det belgiske Fondu. Både personbiler og lastevogner. Et eksempel på lastevogner finner du lenger nede.

1911 Russo-Balt Type C-24-55
Russo-Balt, (also written as Russobalt or Russo-Baltique), existed as a car make from 1909 - 1923. Until 1915 it was made by the RBVZ Works, a railway wagon builder, in Riga, Latvia. After the 1917 revolution, the production was moved to Petrograd and in 1922 to the BTAZ Works in Moscow. Russo-Balt was copied after the German Rex-Simplex cars and the Belgian Fondu cars. They made passenger cars as well as trucks. An example of the latter is found further down on this page.
 

 
ZIL 117 (1971-85)
var 5-seters utgaven av den store limousinen ZIL-114 (1967-85). ZIL limousiner var forbeholdt den øverste eliten i Sovjet-Unionen.

The ZIL-117 (1971-85) was the 5-seater version of the larger ZIL-114 limousine (1967-85). ZIL limousines were exclusively built for high ranking officials and politicians.
  2001 VAZ 1111 Oka
Denne småbilen ble utviklet av VAZ (Lada) og presentert i 1989. Den produseres i noe sånt som 30.000 eksemplarer årlig, og kapasiteten hos VAZ ble raskt for liten. Hovedproduksjonen foregår nå hos ZMA, som er et datterselskap av lastebilprodusenten KamAZ, og hos SeAZ, som også lager en invalide-utgave. En elektro-utgave produseres hos VAZ.
 
2001 VAZ 1111 Oka

This small size car was developed by VAZ (Lada) and has been made since 1989, now in a number of appr. 30.000 a year. The capasity at the VAZ Works soon became to small, and the main production plant is now ZMA, a subsidiary of KamAZ, the truck manufacturer. The Oka is also made by SeAZ, who has as handicap-version as well.  An electro-powered version is made by VAZ.
 
 

ZIS-110 (1946-58)
Disse bilene var ganske ubeskjedne kopier av amerikanske Packard, på samme måte som den førkrigs ZIS-101 var en kopi av Buick. ZIS-110 fantes i en rekke karrosseri-varianter, inklusive ambulanse-utgave.

The ZIS-110 (1964-58) was quite immodestly built as copies of the pre-war Packard. In the same way as the pre-war ZIS-101 had been a copy of the Buick. There were several body styles for the ZIS-110, including an ambulance version.

 

 
ZAZ (Zaporozhetz) 965A (1962-69)
Luftkjølt 2-sylindret hekk-motor. ZAZ-fabrikkene ligger i Ukraina og bilen var tenkt som en småbil "for folket", slik som Folkevogn-Bobla var det i Tyskland og Citroën 2CV i Frankrike. Den første utgaven, (1960-63) het 965. De få bilene som kom hit til Skandinavia bar eksportnavet Jalta eller Yalta.

2 cylinder rear engine. The ZAZ factory lies in Ukraine, and the ZAZ cars were ment as small cars "for the people", like the German VW Beetle and the French Citroën 2CV. The first edition (1960-63) was named 965. Those few cars who came to Scandinavia, were given the export name Jalta or Yalta.
 
 

ZAZ-1102 Tavria
Tavria kom i 1987 og produseres fortsatt, nå som ZAZ-Daewoo Tavria. ZAZ har vært eid av Daewoo siden 1998.
 
 The Tavria was introduced in 1987 and is still made, now as the ZAZ-Daewoo Tavria. ZAZ has been owned by Daewoo since 1998.
 

 

ZAZ (Zaporozhets) 968-M
Produsert fra 1979 til 1994, med en V4 motor på 45 hk i hekken. Fantes også i en handicap-utgave.
 
The ZAZ 968-M was made from 1979 to 1994, with a rear mounted V4 engine. 45 HP.
  2002 AutoZAZ-Daewoo Tavria
Tavria produseres fortsatt.

The Tavria is still made.
 
VAZ 2101 Shiguli (Lada 1200)
Dette er "ur-Lada'en" som var det første produktet fra VAZ-fabrikkene. Produksjonsstart i 1970, og mest kjent som VAZ Shiguli i hjemlandet. En Fiat 124 produsert på lisens. "Makeløs" var slagordet da den ble introdusert i Norge for modell-året 1972, under navnet Lada 1200. (Lada er et eksportnavn). Fiat 124 hadde da vært i salg siden 1966. Bildet er et av de offisielle bildene som ble brukt ved lanseringen i Norge. VAZ 2101 ble produsert fram til 1983, stasjonsvognutgaven VAZ 2102 fra 1971-85. Den litt større VAZ 2103 (Lada 1500) ble produsert fra 1972-83.

VAZ 2101 Zhiguli (Lada 1200)
This was the first product of the VAZ Works. The first cars were delivered in 1970, as the VAZ
Zhiguli, a Fiat 124 built under license. "There is nothing like it" was the slogan of the Norwegian importer, when the first cars were introduced in this country for the 1972 model year, as the Lada 1200. (The Lada brand is used on export vehicles only). The Fiat 124 had been offered since 1966. This photo was used during the first official Lada promotion campaign in Norway. VAZ 2101 was made from 1970-83, the station wagon VAZ 2102 from 1971-85. A larger model, the VAZ 2103, (Lada 1500), was made from 1972-83.

 
 

1998 Lada Samara Baltic
Samara Baltic var blant de siste av Lada-modellene som kom til Norge, og den var bygd i Finland (!) På de nå General Motors-eide Valmet-fabrikkene, sammen med mer eksklusive vogner som Saab 900 Cabriolet og Porsche Boxster. Dette er standard-modellen Baltic L. Det fantes også en mer påkostet Baltic GL.

Samara Baltic was among the last Ladas to be sold in Norway. Built in Finland (!), on the Valmet factories, (now owned by General Motors), along with more exclusive cars, like the Saab 900 Convertible and the Porsche Boxster. This is the standard Baltic L. There was even a more exclusive Baltic GL.  

 
VAZ (Lada) 2105 kom i 1980 og produseres fortsatt.
 
The VAZ (Lada) 2105 was introduced in 1980, and is still made.
  VAZ (Lada) 2104 er stasjonsvogns-varianten av VAZ 2105. I Canada heter den Lada Signet. (Bildet over). Den ble introdusert i 1984, og produseres fortsatt. I Russland selges den nå under navnet VAZ Klassika, sammen med sedan-modellene 2105 og 2107.

The station wagon version of the VAZ (Lada) 2105 is called 2104. In Canada, it is renamed as the Lada Signet. (Picture above). Introduced in 1984 and still made. On the domestic markets now sold as the VAZ Klassika, together with the VAZ 2105 and VAZ 2107.
 

 

2001 Altkam Stalker
Amfibiekjøretøy med lavtrykksdekk. Presentert på Moscow International Autosalon 2001.
 
Amphibious vehicle on low pressure tires. First shown at the 2001 Moscow International Autosalon.
 

2001 ASM 1128-10 Mishka (Prototype)
Ordet Mishka betyr bjørn. Mishka er en småbil som etter planen skal produseres i St. Petersburg fra 2003, i regi av ASM-Holding. En "folkebil" der også det russiske Enhetspartiet er involvert. ZAZ/Daewoo skal levere motorene. Aftenposten har en artikkel om prosjektet her.
 
The word Mishka means bear. The Mishka is a small car, planned to be produced in St. Petersburg from 2003 on, by ASM-Holding. A "car for the people" where the Russian National Unity Party is involved as well. The engines will be delivered by ZAZ/Daewoo. The Moscow Times have a feature on the project here.

     


Nyttekjøretøyer (Commercial vehicles)

     
 
1901 Freze lastevogn
Ensylindret motor på 6 hk. Toppfart 15 km/t og lasteevne på 1 tonn.
 

1924 AMO F-15. Første bil som både var designet og bygd i den (dengang) nye Sovjet-Unionen.
Basert på den italienske Fiat 15 TER.
 

1901 Freze Motor Cart
6 HP single-cylinder engine. Top speed 15 km/h. Carrying capacity, 1 ton.

 

1924 AMO F-15. First motor car to be both designed and built in the (then) new Soviet-Union. Based on the Italian Fiat 15 TER.
 

 

1914 Russo-Balt Type M
Som en kontrast til den elegante Russo-Balt roadsteren som er vist lenger oppe, er Type M et eksempel på Russo-Balts militære produksjon.
 
As a contrast to the elegant Russo-Balt roadster shown above, this Type M is an example of their military production.

 

1958-63 UralZIS-355M
3,5 tonn nyttelast, 5,5 liters bensinmotor, 95 hk
Fram til 1961 var fabrikkene i Ural en underavdeling av ZIS i Moskva. Fra 1961 ble de selvstendige under navnet UralAZ.
 
The UralZIS-355M trucks were made from 1958-63. 3,5 ton payload, 5,5 litre petrol engine, 95 HP. The factory in Ural was until 1961 a subsidiary of the ZIS Works in Moscow. From 1961 they have been independent under the name UralAZ.

 

1985 ZIL-131 6x6
ZIL-131 ble produsert fra 1967-91 og er terrengutgaven av ZIL-130. Dette er en sivil utgave, men ca. 40% av lastvognene til Den Røde Armé er av type ZIL-131. 5 tonns lastevne.
 
The ZIL-131 was made from 1967-91 and is the off-road-version of the ZIL-130. This is a civilian version, but approximately 40% of the trucks within the Red Army are ZIL-131. Loading capasity 5 tons.

 

1980 LAZ-699 Karpati turbuss. Bygd i forkant av sommer-OL i Moskva.
 
1980 LAZ-699 Karpati coach.
Built prior to the
Moscow Summer Olympic Games

   

.

 
MAZ 7313 8x8, militærutgave, ca. 1985
Chassiet brukes med en rekke påbygg, bl.a. som bærer av store raketter.

MAZ 7313 8x8, military version, appr. 1985
This chassis is used for a number of purposes, among them as missile carrier.
 
 

Tankvogntog fra midten av 1980-årene
KrAZ-258
trekkvogn med TZ-22 tanktilhenger. Til bruk på flyplasser.
 
Aircraft fueller truck/trailer-combination from the mid-1980's
KrAZ-258
truck hauling a TZ-22 tank trailer

 
1994 Ural-5920 og 1994 Ural-Iveco 330-30 ANV 6x6
UralAZ har spesialisert seg på tunge lastebiler til bruk utenfor allfarveg, og Ural-5920 (til venstre) er en av de mest spesialiserte. Den ble produsert fra 1981, for å dekke et behov i forbindelse med olje- og gassutvinning i Vest- og Nord-Sibir. Overdelen av en Ural-4320 lastevogn (som kom i 1977 og produseres fortsatt) er satt oppå et leddstyrt beltegående chassis, og kjøretøyet tar seg fram like godt på snø som på de store myrlendte slettene i Sibir. Ural-5920 står ikke i fabrikkens offisielle program pr. idag.
Ural-Iveco 330.30 ANV 6x6 (til høyre) er et resultat av en samarbeidsavtale mellom UralAZ og Iveco. Avtalen ble inngått i 1994, og er siden fornyet flere ganger. 330.30 ANV har en luftkjølt V8-motor fra Klöckner-Humboldt-Deutz.

UralAZ have specialized in heavy off-road trucks, and the Ural-5920 (left picture) is among the most specialized. Made from 1981, it was developed to cover the needs of the oil- and gas-companies of Western and Northern Siberia. The upper part of a Ural-4320 truck (introduced in 1977 and still made) is fitted to a tracked articulated chassis, and the vehicle runs on snow as well as on the wide boggy moors of Siberia. The Ural-5920 is not found in the official UralAZ program of today.
The Ural-Iveco 330.30 ANV 6x6
(right picture) is a result of a cooperation between UralAZ og Iveco. The agreement was made in 1994 and has been renewed several times. The 330.30 ANV is fitted with an air-cooled V8-engine from Klöckner-Humboldt-Deutz.
 
 
1986 KAvZ-3270
Snutebussene fra KAvZ har vanligvis 21 seter og er et vanlig syn over hele det tidligere Sovjet-Unionen. De er basert på lastebil-chassis fra GAZ, og fronten skifter dermed utseende etterhvert som GAZ skifter. I 1985/86 kom GAZ-53 lastebiler i en ansiktsløftet utgave, og KAvZ fulgte etter med KAvZ-3270. I 1993 skiftet GAZ igjen, og KAvZ-3270 ble avløst av KAvZ-3976.
 
The bonneted buses from KAvZ normally have 21 seats, and are a common sight all over the former Soviet-Union. Based on a GAZ truck chassis, their front design changes along with changes on the GAZ trucks. When the GAZ-53 truck got a face-lift in 1985/86, KAvZ followed with the KAvZ-3270. In 1993, GAZ changes again, and KAvZ soon showed the KAvZ-3976.
 

1987 Kuban G-1A2
Produsert hos firma AvtoKuban fra ca. 1966 og til ut på 1990-tallet. 28-30 seter. Først bygd på GAZ-52 chassis, senere på GAZ-53A. Begge disse er lastebil-chassis med bensinmotor, den første med en rekke-sekser, den andre med en V8-motor. V8-motoren i GAZ-53A er den samme som sitter i GAZ-M13 og GAZ-14 Chaika, men med mindre sylindervolum. (4,3 liter (115 hk) mot Chaika'ens 5,5 liter (220 hk).
 
1987 Kuban G-1A2
Made from appr. 1966 and into the 1990's, by the company AvtoKuban. 28-30 seats. First built on the GAZ-52 chassis, later on the GAZ-53A chassis. Both are petrol engined truck chassises. GAZ-52 with a 6-in-line engine, GAZ-53A with a V8 engine. The latter is the same engine as in the GAZ-M13 and GAZ-14 Chaika, however with a smaller displacement. (4,3 litres (115 HP) against the 5,5 litres (220 HP) of the Chaika).
 

 
1992 PAZ-3205
Denne buss-typen ble produsert mellom 1989 og 1999, da den ble erstattet av etterfølgeren PAZ-3209. Den ble levert i flere varianter, med mellom 25 og 41 seter, med både bensin- og diesel-motorer. Diesel-utgaven kunne leveres med enten en russisk-produsert motor eller med en japansk Hino-motor.
 
The PAZ-3205 was made between 1989 and 1999, when it was replaced by its successor, the PAZ-3209. Several versions were delivered, with a seating capasity between 25 and 41, and fitted with either a petrol or a diesel engine. The diesel version could be delivered with a Japanese Hino engine.
 

1993 RAF-2203 Latvija Ambulance
Latviske RAF har siden starten i 1955 bare produsert minibusser og varebiler i ulike varianter. RAF-2203, med tilnavnet Latvija, ble presentert i 1975. Her en ambulanse-utgave. Pr. idag (våren 2002) er det ingen produksjon hos RAF.
 
Since the start in 1955, the Latvian RAF Works have produced minibuses and vans only, in different variations. The RAF-2203 Latvija was introduced in 1975, and this photo shows an ambulance version. As per today, (spring 2002), there is no production at the RAF Works.
 

     

 
1999 UAZ-3909 kombinert bil
Dette er kombinert-utgaven av en hel serie med små nyttekjøretøyer fra UAZ. Firehjulsdrift.
 
This is the passenger/cargo-version of a series of small commercial vehicles from UAZ. 4-wheel-drive.
 

2001 UAMZ Buran
UAMZ lager til daglig deler til lastebilproduksjon, m.a. førerhytter til ZIL, men lager også egne biler, som
ZIL-UAMZ-130, som er en variant av ZIL-130 bygget hos UAMZ, med ZIL-131 førerhytte. Denne egne modellen, Buran, ble vist på den internasjonale bilutstillingen i Moskva i 2001.
 
The UAMZ Plant mainly produces truck parts, like cabins for ZIL trucks, but also trucks of their own, like the ZIL-UAMZ-130, which is a UAMZ-built version of the ZIL-130, fitted with a ZIL-131 cabin. The UAMZ Buran was shown at the 2001 Moscow International Motor Show.

 
1982 UAZ-469B
Denne fire-hjuls-drevne "Jeepen", som ble produsert fra 1972-85, er et solid kjøretøy, og har blitt eksportert til m.a. Sør-Amerika. I 1970 ble det registrert 3 UAZ i Norge, av den lille lastebil-typen, og en UAZ-496B er veteranimportert i nyere tid. UAZ of America, Inc. planla en "amerikanisert" utgave med bl.a. motor fra General Motors og automatgearkasse fra Borg-Warner, for salg i U.S.A., men det prosjektet strandet av økonomiske årsaker. I China produseres bilen under navnet Beijing BJ-212. UAZ-469B er mye brukt av politiet og det militære i Øst-Europa. Motoren er den samme som sitter i GAZ-24 Volga.
 
The UAZ-469B four-wheel-drive "Jeep" is a sturdy vehicle, exported to many countries, e.g. several countries in South America. Three UAZ cars were imported to Norway in 1970, small trucks, and one "Jeep" like this one has been imported recently, as a veteran. UAZ of America, Inc. planned an "american" version of the car, for sale in the U.S.A. Fitted with a General Motors engine and a Borg-Warner automatic transmission, among other modifications, it was though to have a future within the growing marked for 4WD's. But the project was laid down for economical reasons. The car is made in China as well, badged there as the Beijing BJ-212. UAZ-469B is very common within the police forces and the armed forces of Eastern Europe.
 

1982 LuAZ-969M
Denne ukrainske "Jeepen" ble produsert fra 1970-90, da den ble erstattet av den mer moderne LuAZ-1302 Volyn. LuAZ-969M er utstyrt med en luftkjølt V4-motor på 43 hk, samme motor som i ZAZ 966/968. Firehjuls-drift.
 
The LuAZ-969M "Jeep" was made in Ukraine from 1970-90, when replaced by the more modern LuAZ-1302 Volyn. The 969M was fitted with the same engine as the ZAZ 966/968, an air-cooled V4 producing 43 HP. Four-wheel-drive. 

 

 

 

 


Tilbake til hovedside album (Back to album main page)
 
Tilbake til MIG-registerets hovedside (Back to the MIG-register main page)